Automaation tärkeimmät hyödyt Nokian Ruskon tehtaalla
Tämä artikkeli on osa kolmiosaista kuvausta Nokian kokemuksista Pneumaconin toimittamista ruuvausautomaatioratkaisuista. Lue ruuvausteknologian käyttöönotosta täältä ja vaikutuksista Nokian tuotekehitystyöhön täältä.
Tässä artikkelisarjassa kerromme Nokian Ruskon tehtaalle rakennetun automaattikoontalinjan vaikutuksista ja hyödyistä tehtaan toimintaan. Ruskon automaattilinjan ylläpidosta ja kehitystyöstä vastaava asiantuntija Ville Rauman antoi aikaansa ja osaamistaan käyttöömme ja vastasi uteluihimme toimittamamme ruuvausautomaation hyödyistä.
Tasalaatuisuus, jäljitettävyys ja luotettavuus
”Siirtyminen automatisoituun ruuvaukseen on tuonut meille monenlaisia hyötyjä. Kun käytetään sähköohjattuja, prosessikontrolloituja ruuvareita, jokainen ruuvi kontrolloidaan ja jokaisesta ruuvista jää tieto järjestelmään. Se tarkoittaa, että myös mikä tahansa virhe pystytään jäljittämään, olipa virhe ruuvissa, ruuvaustapahtumassa tai vaikka mekaniikkaosan kierteityksessä”, Rauman kertoo.
”Meillä on ollut esimerkiksi tapauksia, joissa tietty erä on ollut kierreviallisia. Tilanne on saatu todennettua kerätyn datan perusteella ja siten myös perusteltua vaatimuksia toimittajan suuntaan. Toisaalta myös toimittajien päässä on saatu ongelmia kiinni ja koko tuotantoketjun laatu on parantunut Depragin softien mahdollistaman tarkan prosessikontrollin avulla.”
”Me on päästy niin vähällä, että luotettavuus todella tuntuu olevan huippuluokkaa. Yli 10 miljoonaa ruuvia ilman ongelmia. Siinä kohtaa taisi loppua laskeminen.”
Pitäisi koputtaa puuta, kun on päästy niin vähällä
Deprag on Nokialla lunastanut odotuksensa laadun suhteen.
”Me on päästy niin vähällä, että kyllä luotettavuus todella tuntuu olevan huippuluokkaa. Yli 10 miljoonaa ruuvia ilman ongelmia. Siinä kohtaa taisi loppua laskeminen”, Rauman hymähtää.
”Samaten toimitetut ruuvauskärjet ovat olleet erinomaisia. Älyruuvareiden toiminta on pehmeää, minkä vuoksi kärjet kestävät todella hyvin. Tämänkin suhteen voi olla todella tyytyväinen.”
Pneumacon toimii aktiivisesti myös toimituksen jälkeen
”Olemme olleet myös tyytyväisiä yhteistyöhön Pneumaconin kanssa. Yhteistyö on myös pysynyt aktiivisena järjestelmien toimituksen jälkeen ja he ovat olleet aktiivisia jälkimarkkinoinnin suhteen. Olemme esimerkiksi saaneet hyvin tietoa uutuuksista ja Depragin päässä tapahtuvasta kehityksestä, mikä tietysti auttaa myös meitä kehittämään prosessia eteenpäin”, Rauman summaa yhteistyötä.
Tämä artikkeli on osa kolmiosaista kuvausta Nokian kokemuksista. Voit lukea muut osat tästä
› Nokia testaa tuotannollisuutta automaattilinjastolla
› Ruuvausautomaatio on vaikuttanut Nokian tuotekehitystyöhön